MENU

KALENDARZ
WYCIECZKA DO POLESKIEGO PARKU

Wycieczka do Poleskiego Parku Narodowego

Dnia 9 czerwca bieżącego roku odbyła się wycieczka do Poleskiego Parku Narodowego. Wzięli w niej udział finaliści gminnego etapu II Gminnej Olimpiady Ekologicznej, w tym uczniowie naszego gimnazjum.
      W ramach wyjazdu mieliśmy okazję zapoznać się z najciekawszymi walorami tego niesamowitego regionu, jakim jest Polesie. Historię powstania parku oraz przystosowawczość lokalnych, niekiedy rzadkich gatunków flory i fauny do środowiska przybliżyła nam projekcja filmu, otwierająca podróż po tym magicznym miejscu. Następnie mieliśmy możliwość zwiedzenia ośrodka ochrony żółwia, którego zadaniem jest zapewnienie optymalnych warunków dla rozwoju młodych żółwi błotnych - gatunku będącego pod ścisłą ochroną (całe szczęście, dzięki działalności takich placówek w ostatnich latach obserwujemy przyrost populacji). Potem odwiedziliśmy Muzeum w Załuczu Starym, gdzie poznaliśmy zarys przeszłości geologicznej, tła historycznego i obyczajowości mieszkańców Polesia. Z muzeum udaliśmy się na ścieżkę dydaktyczną "Dąb Dominik". Mogliśmy ujrzeć to tajemnicze drzewo, które imię swe zawdzięcza profesorowi Dominikowi Fijałkowskiemu - jednemu z pierwszych badaczy, którzy zainteresowali się anomaliami przyrodniczymi występującymi na tym obszarze. Droga przez las prowadziła do kluczowego punktu - malowniczych torfowisk, stanowiących swoistą wizytówkę Polesia. Tutejszy park narodowy bowiem, jako jeden z trzech w Polsce, za cel ochrony obiera formy torfowiskowe, odznaczające się unikatową szatą roślinną, tworzącą zieloną powłokę na lokalnych jeziorach. Ostatnim punktem programu naszej wycieczki było ognisko z kiełbaskami, urządzone w otoczeniu kojącej zieleni, nie zmienionej przez człowieka natury.
      Z wycieczki powróciliśmy bogatsi nie tylko o nowe wiadomości i przeżycia, ale także o nowe znajomości. A kto wie, może i przyjaźnie.