MENU

KALENDARZ
POKAZY HISTORYCZNE

Wycieczka klas drugich do Warszawy i Sulejówka

W dniu 28 listopada uczniowie klas drugich wraz ze swoimi wychowawcami wyruszyli wczesnym rankiem na wycieczkę do Warszawy. Oprócz stolicy odwiedziliśmy również Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku www.muzeumpilsudski.pl. Oczywiście, muzeum naszego patrona schowane pomiędzy sosnami przedstawia ładny widok. Dworek "Milusin" podarowany Marszałkowi przez naród został nam przedstawiony przez kustosza muzeum, który jest jednocześnie członkiem rodziny naszego patrona.
     W odkrywaniu tajemnic pomagała też wirtualna obecność młodszej córki Józefa Piłsudskiego, która z ekranu opowiadała nam o życiu codziennym w Sulejówku. Szkoda tylko, że otoczenie dworku wymaga troski, choć już rozpoczęły się prace renowacyjne. W planach jest tez budowa nowego pawilonu muzealnego, choć na razie to pieśń przyszłości.
Z Sulejówka pojechaliśmy prosto na ulicę Wiejską w Warszawie, gdzie jak wszyscy wiedzą mieści się siedziba parlamentu. Po załatwieniu formalności , straż sejmowa dokładnie sprawdziła, co wnosimy do Sejmu, a potem przeszliśmy przez bramkę pirotechniczną. Po Sejmie www.sejm.gov.pl oprowadzała nas bardzo miła pani, która oprowadziła nas po wszelkich dostępnych dla publiczności miejscach, a nawet tych niedostępnych. Zobaczyliśmy salę obrad, Salę Kolumnową, biura Marszałków, centrum prasowe. Bardzo miła pani przewodnik wytłumaczyła też, dlaczego miejsca pomiędzy niektórymi posłami są puste (zwykłe ludzkie animozje :)). Po wizycie w Sejmie zgłodnieliśmy troszeczkę, więc szybki obiad w restauracji MAGAT i gotowi jesteśmy na wizytę w Muzeum Powstania Warszawskiego www.1944.pl. W muzeum dzielimy się na dwie grupy i każda rozpoczyna zwiedzanie ze swoim przewodnikiem. Warto wspomnieć, że przewodnicy w Muzeum to młodzi ludzie, posiadający ogromna wiedzę nie tylko o Powstaniu, lecz też o drugiej wojnie światowej i uzbrojeniu z tego okresu. Wizyta w muzeum była bardzo ciekawa, warto wspomnieć, że z zaplanowanego czasu - półtorej godziny zrobiło się tych godzin dwie i pół. Duże wrażenie wywarł film 3-D pokazujący Warszawę po przegranym powstaniu - morze ruin, puste miejsca po kamienicach, a z Zamku Królewskiego garstka popiołu - przejmujące i przerażające jednocześnie. Całe Muzeum jest bardzo nowoczesne i to jest zaleta - tu nie ma przysłowiowych kapci, a wiele eksponatów można dotknąć . Sposób zwiedzania też odbiega od tego ogólnie przyjętego - zbieramy tutaj kartki z kalendarza Powstania i odezwy powstańcze. Podsumowując wizytę w MPW - było super. Nadszedł czas powrotu do domu, jeszcze po drodze wizyta w McDonalds na szybką kolacyjkę i gaz do dechy, bo zaczyna się robić późno. Jeszcze tylko mała pomyłka Pana Kierowcy i dodatkowe pół godziny jazdy (ale za to ekspresówką) i dojeżdżamy do Niedrzwicy na 22.00.